امور مالی

شرکت ها در سال های اخیر اهمیت بیشتری به امور مالی خود می دهند یا گسترش و توسعه امور مالی خود را در اولویت امور قرار داده اند، شاید برخی از دلایل آن تغییرات قوانین مالیاتی، تغییرات استانداردهای حسابداری باشد البته ذکر این مورد که شرکت ها نیز از دانش فنی بیشتری برخوردار شده اند نیز خالی از لطف نیست.

امور مالی، توسط کادر حسابداری و یک تیم حسابداری که تحت استخدام شرکت بوده انجام می گردد. معمولا واحد های مالی به ازای هر 5 نفر دارای یک سرپرست می باشند، در واحد مالی شرکت آهنگری تراکتورسازی،سمت های شاغل جهت انجام امور مالی، شامل مدیر مالی، رییس حسابداری، سرپرست حسابداری، کارشناسی حسابداری می باشد. سمت های دیگری مانند کارشناس تنخواه، تنخواه دار، کارشناس خزانه، خزانه دار، تحصیلدار، کارشناس بایگانی، نیز از مشاغل جانبی واحد مالی می باشند.

انجام امور مالی توسط مدیر مالی یا کارشناسان و روئسا انجام می گیرد، که در این حال مدیر مالی، سرپرست حسابداری یا حسابدار به صورت کامل نسبت به انجام امور مالی اقدام می نماید. در دوره های 6 ماهه و یک ساله عملکرد امور مالی شرکت در جهت رعایت استانداردهای حسابرسی و اصول حسابداری و همچنین رعایت قوانین آمره توسط حسابرسان مستمل مورد بررسی و گزارش دهی قرار می گیرد تا در صورت وجود موارد عدم رعایت مشخص و گزارش گردد.

امور مالی و سیستم مالی شرکت به جز بحث اجرا و فارغ از چگونگی انجام امور مالی و حسابداری نیاز به نظارت توسط فردی دارد که مسلط به نظارت بر حساب ها، کنترل حساب ها، تهیه گزارشات مالی، پاسخگویی به سوالات مالی و مالیاتی، آشنا به نیاز های کارفرما باشد.