آتبین

کوره آتبین

این کوره از چندین قسمت تشکیل شده است که برای انجام عملیات حرارتی "سایکل آنیل" (آنیل ایزوترمال ) طراحی و ساخته شده است . در ادامه این بخش به معرفی قسمت های مختلف و مشخصات فنی آن ها می پردازیم.

قسمت سوم کوره بنام ایزوترمال میباشد که مشتمل بر 4 ناحیه “Zone” دمایی می باشد. این 4 ناحیه از کوره بطول 17 متر بوده و بمنظور انجام استحاله تبدیل آستنیت به فازهای فریت و پرلیت یکنواخت در محدوده دمائی (700-600 درجه سلسیوس) پیش بینی شده است یکنواختی دما در نواحی مختلف این قسمت از اهمیت بسزائی برخوردار است  هرچه دما یکنواخت تر باشد ساختار همگن و یکنواخت تری در قطعات ایجاد میگردد. بمنظور ایجاد همگنی در دمای کوره سیستم کنترل اتوماتیک درجه حرارت همراه با جریان چرخشی اتمسفر کوره  (سیرکولاسیون) با تعبیه سه عدد فن عمودی در طراحی و ساخت آن در نظر گرفته شده است. پیمایش قطعات در این قسمت نیز بطور اتوماتیک و توسط سیستم  Beam Walking  صورت میگیرد.

هر سه قسمت کوره دارای دربهای ورودی و خروجی در دو انتها هستند این دربها توسط سیستم PLC کوره کنترل شده و به هنگام نیاز بطور اتوماتیک باز و بسته میشوند.

کارکرد کوره آتبین بصورت مداوم میباشد. سیستم شارژینگ و تخلیه کوره نیز اتوماتیک می باشد. قطعات در سبدهائی هم سایز و همشکل در مقدار مشخصی که بواسطه توزین کنترل میگردد چیده میشوند و به داخل کوره شارژ میشوند. سبدهای حاوی قطعات در پایان پروسه توسط سیستم تخلیه اتوماتیک در پالتهائی که در انتهای خط تعبیه گردیده است تخلیه میشوند.

شارژ کوره: سبدهای حاوی قطعات در دو ردیف مجزا روی  ریل توسط سیستم حمل اتوماتیک به ابتدای درب ورودی کوره آستنیته منتقل میشود در این لحظه درب ورودی کوره باز شده و سپس بواسطه بازوهای هیدرولیک به داخل کوره منتقل شده و روی ریل های  سیستم  حرکتی Walking Beam قرار میگرند. سبدها از جنس فولاد نسوز و در ابعاد 80*80 سانتی متر مربع هستند.

قسمت اول کوره جهت گرم کردن قطعات تا دمای آستنیت می باشد این قسمت که طول آن 12 متر است خود مشتمل بر 4 ناحیه (Zone) دمائی میباشد قطعات از ناحیه اول به درون کوره شارژ میشوند دما در این ناحیه بدلیل مجاورت به درب ورودی پائین است قطعات در داخل کوره یک حرکت رو به جلو داشته و به سمت ناحیه های 2 الی 4 حرکت می کنند عمل حرکت بواسطه سیستم پیمایش Walking Beam صورت میگیرد. عملکرد Walking Beam بر اساس برنامه ریزی انجام شده بطور اتوماتیک و توسط PLC کوره انجام میشود. با حرکت قطعات به سمت جلو دمای قطعات بتدریج افزایش مییابد در ناحیه 3 و 4 قطعات در دمای پیش بینی شده برای استحاله آستنیت (960-900 درجه سلسیوس) قرار می گیرند.

 

قسمت دوم کوره بنام کولینگ بوده و بمنظور سرکردن قطعات از دمای آستنیت به دمای (700-600 درجه سلسیوس) میباشد عمل سرد کردن با دمش هوای نسبتا گرم (140-200’C ) صورت میگرد که با دمش هوای محفظه ای توسط دمنده وجود دمپرهای برقی امکان تنظیم دمای هوای خنک کاری وجود دارد. حرکت پالتها در محفظه کولینگ توسط چنگک و زنجیر انجام میگیرد. انجام فرآیند کولینگ نیز قابل برنامه ریزی بوده و توسط PLC کنترل میگردد.

مزایای کوره عملیات حرارتی آتبین

سیستم حرارتی گازی با شعله مستقیم که بازده حرارتی بالائی داشته و رسیدن دمای کوره تا 1000 درجه سلسیوس را امکانپذیر ساخته است.

سیستم حرکتی اتوماتیک  توسط Walking Beam  و کنترل شونده با PLC

دارای سه محفظه  حرارتی جداگانه شامل ، آستنیتی  ، خنک کاری و ایزوترمال

قابلیت برنامه ریزی و تنظیم حرکت کانوایر و سیکلهای حرارتی  کنترل اجرا توسط PLC

سیستم گردش هوای گرم با کمک فن  در قسمت ایزوترمال و یکنواختی کامل دما در حجم محفظه عملیاتی و حصول ساختار و سختی یکنواخت در قطعات

محفظه کولینگ کاملا مجزا و بدون تاثیر مستقیم بر روی قسمت های اصلی آستنیتی و ایزوترمال

دمپر جهت خروج گازهای مزاحم و جابجایی هوا با خارج از سیستم (بدون هرگونه تغییر حرارتی داخل محفظه)

سیستم کنترل دما ی اتوماتیک

عایق بندی بسیار مناسب از جنس الیاف پشم سنگ

بدنه خارجی در عین استحکام و زیبایی، محافظت شده با دو لایه رنگ مقاوم

آب بندی کامل درب با محفظه داخلی و جلوگیری از هرگونه اتلاف انرژی حرارتی از محل تماس درب با بدنه